Wednesday, December 23, 2015

Class Notes, Wednesday, 23 December, 2015

1. Grammar: Whose and who's

Let's go to Grammar Bank 4A on page 130.
Vamos al banco de gramática 4A en la página 130.

Apostrophe "s"
We use 's with a person to talk about family and possessions.
Usamos 's con personas para hablar de la familia y las posesiones.

Sara's mother.      NOT        The mother of Sara.

With regular plural nouns, we use s'.
Con sustantivos plurales regulares, empleamos s'.

They're my parents' friends.    NOT     They're my parent's friends.

Whose
We use whose to ask about possessions.
Usamos whose para preguntar sobre posesiones.

Whose bag is this? / Whose is this bag?
¿De quién es esta bolsa?

You can answer:
Puedes contestar:

It's Maria's bag.
It's Maria's.*

* Es posible usar esta forma abreviada aquí porque la información (la bolsa) ya la contiene la pregunta.

Algunos apuntes . . . .

*No se suele emplear 's con objetos o lugares. Ejemplos:

The back of the book. -> La parte de atrás del libro.
The city centre -> El centro de la ciudad.

*Ojo con no confundir la forma corta 's con la forma posesiva 's. 
eg. Maria's mother -> That woman is her mother -> La madre de María
      Maria's Spanish  -> Maria is Spanish -> Maria es española.

*Ojo con no confundir Whose / who's . Se pronuncian igual (son homófonos), pero tienen significados y usos diferentes.
eg. Who's in class today? -> Who is in class today? -> ¿Quién está en clase hoy?
      Whose class is this? ->  Who does this class belong to? -> ¿De quién es esta clase/aula?

Let's do the exercises on page 131.
Vamos a hacer los ejercicios de la página 131.

a Choose the correct form.

1. It's my mother's birthday.             Es el cumpleaños de mi madre.
2. That's her parent's house.           Es la casa de sus padres.
3. I'm tired when I go home at the end of the day. 
    Estoy cansado cuando me voy a casa al final del día. 
4. Those are my sister's friends.    Son los amigos de mi hermana.
5. That's Anne's bag.                       Es la bolsa de Anne.
6. Those are the student's desks.  Son los escritorios de los alumnos.

b Look at the pictures and answer the questions with a short sentence.

1. Whose are the cars? They're Mark's.
2. Whose is the wallet? It's Mark's.
3. Whose are the magazines? They're Bill's.
4. Whose is the watch? It's Mark's.
5. Whose are the glasses? They're Bill's.

c Complete with whose or who's.

1. Whose book is this?                ¿De quién es este libro?
2. Whose keys are these?          ¿De quién son estas llaves?
3. Who's your favourite singer?  ¿Quién es tu cantante preferido?
4. Who's Kevin's girlfriend?        ¿Quién es la novia de Kevin?
5. Whose bag is this?                 ¿De quién es esta bolsa?
6. Who's their English teacher?  ¿Quién es su profesora de inglés?

2. Vocabulary: Everyday Activities

Let's go to page 30 and do exercise 1a.
Vamos a página 30 y vamos a hacer el ejercicio 1a.

Listen to track 2.36 and number the phrases.
Escucha la pista 2.36 y enumera las frases.

1. get up                   levantarse
2. have a shower     ducharse
3. get dressed         vestirse
4. have a coffee      tomar un café
5. have breakfast    desayunar
6. go to work / school   ir al trabajo / a la escuela

What order do you do these things in?
¿En qué orden haces estas cosas?

First, I get up. Then I have a shower, then I have breakfast. After that, I get dressed and I go to work. Finally, I have a coffee at work.

Primero, me levanto. Luego me ducho, y después desayuno. Después de eso, me visto y me voy a trabajar. Finalmente, tomo un café en el trabajo.

Let's go to page 156. Vamos a la página 156.

Match the verbs and pictures. Unimos los verbos y los imágenes.

Suzy Stressed
1. wake up at 7.00             despertarse a las 7.00
2. have a shower                ducharse
3. get dressed                    vestirse
4. have a coffee                  tomar un café
5. go to work by bus           ir a trabajar en bus
6. start work at 8.30           empezar a trabajar a las 8.30
7. have lunch at work         comer en el trabajo
8. finish work at 6.30         terminar de trabajar a las 6.30
9. go shopping                   hacer la compra
10. get home late               llegar a casa tarde
11. do the housework        hacer las labores de la casa
12. have pizza for dinner   cenar pizza
13. watch TV and check emails     ver la tele y mirar el correo electrónico
14. go to bed late              irse a la cama tarde

Henry Healthy
1. get up at 8.00                  levantarse a las 8.00
2. do exercise                      hacer ejercicio
3. have breakfast                desayunar
4. walk to work                    caminar al trabajo
5. go home early                  irse a casa pronto
6. go to Italian classes        ir a clases de italiano
7. take the dog for a walk   llevar el perro a pasear
8. make the dinner              hacer la cena
9. do Italian homework       hacer los deberes de italiano
10. relax                               relajarse
11. have a bath                   bañarse
12. sleep for eight hours    dormir ocho horas

Listen to track 2.37 to check your answers.
Escucha la pista 2.37 para confirmar tus respuestas.

2. Pronunciation

Let's go back to page 30. Volvemos a la página 30.

In English, we link words together when we speak. This is important for speaking and understanding English correctly!

En inglés, unimos las palabras cuando hablamos. ¡Esto es importante a la hora de hablar y comprender inglés correctamente!

2a. Listen to 2.38 and write five sentence. Escucha al 2.38 y escribe cinco frase.

1. He wakes up at eight o'clock.               Él se despierta a las ocho.
2. She works in an office.                          Ella trabaja en una oficina.
3. She has a coffee at eleven o'clock.     Ella toma un café a las once.
4. He has a lot of homework.                    Él tiene muchos deberes (para clase).
5. She has an interesting day.                  Ella tiene un día muy interesante.

2b. Now listen and repeat the sentences on track 2.39. Copy the rhythm.
      Ahora escucha y repite las frases de la pista 2.39. Copia el ritmo.

3. Reading and Listening

Let's read the article about Nico's day on pages 30-31.
Vamos a leere el artículo sobre el día de Nico en las páginas 30-31.

How does Nico feel at the end of the day?   He feels tired.
¿Cómo se encuentra Nico al final del día?  Se encuentra cansado.

What do the highlighted words in the article mean?
¿Qué significan las palabras subrayadas en el artículo?

own  ->  propio
busy  ->  ocupado
also  ->  también
everyone  ->  todos, todo el mundo
I don't enjoy it  ->  no lo disfruto
After  ->  después de
for a couple of hours  ->  durante un par de horas
go back  ->  volver
everything  ->  todo
ready  ->  listo, preparado

Let's go back to page 31 and to track 2.40. Volvemos a la página 31 a la pista 2.40.

Let's listen to Amelia's day and complete the gaps with a word, a number or a time.
Vamos a escuchar al día de Emilia y completar los huecos con una palabra, un número o una hora.

Morning

6.30     She gets up.
8.00     She starts school.
             She has 5 or 6 lessons.

Afternoon

1.00    She has lunch. She only has 50 minutes for lunch. 
            She has 3 or 5 lessons.
5.30    She finishes school.
            On Mondays and Wednesdays she has extra classes to prepare for the university                         entrance exam.
            On Tuesdays and Thursdays she has basketball practice.

Evening
           She does homework and studies until dinner.
           After dinner she studies until 11 o'clock.
11.30 She goes to bed.

Let's go to pages 117-118 and listen one more time with the text.
Vamos a las páginas 117-118 y escuchamos otra vez más con el texto.

Whose day do you think is more stressful, Nico or Amelia?
¿Quién tiene el día mas estresante, Nico o Amelia?

4. Speaking

Next, do the communication activity about the text on pages 101 and 107 with a partner. Take turns asking and answering questions.

Después, realiza la actividad de comunicación sobre el texto en las páginas 101 y 107 con un compañero. Turnaros para preguntar y contestar.

4. Grammar: Prepositions of time and place

4a. Look at and complete sentences from Amelia's day with in, on, at or to.
      Miramos y completamos frases del día de Amelia.

1. I get up at half past six.
2. In the morning, we usually have five lessons, sometimes six.
3. We have lunch at school in the cafeteria.
4. On Mondays and Wednesdays I go to extra classes.

Listen to track 2.41 and check. Escucha la pista 2.41 y comprueba.

Let's go to page 130, to Grammar Bank 4B. Vamos a página 130.

Prepositions of time:

  • Usamos in para partes del día, meses, estaciones y años.
  • Usamos on para los días de la semana, incluso combinado con partes del día.
  • Usamos at para las horas del día, night, the weekend y epocas festivas.

Prepositions of movement and place:

  • Usamos to para expresar movimiento o dirección. Se puede traducir como "a"
  • No es necesario con la expresión "home"
  • Usamos at in para expresar posición o ubicación
  • Usamos at para expresar la idea general de estar en un sitio, sin especificar, por ejemplo: He is at work (Está en el trabajo) He is at home (Está en casa)
  • Usamos in para indicar posición más específicamente. Por ejemplo: He is in his office at work. (Está en su despacho en el trabajo.) We are in classroom 12 at school. (Estamos en el aula 12 en la escuela.)
  • En algunas ocasiones, para lugares públicos se pueden emplear tanto at como in 
  • Se puede emplear in para significar que la estancia en un lugar es prolongada. Por ejemplo: My grandmother is in (the) hospital. (Mi abuela está en el hospital = está enferma) vs. My grandmother is at the hospital where she works. (Mi abuela está en el hospital donde trabaja.) My sister is still in school. (Mi hermana está todavia en el colegio. = es todavía alumna de primaria). 
Let's do exercises 4B a and b on page 131.
Vamos a hacer los ejercicios 4B a y b en la página 131.

a Complete with in, on  or  at.

1. in the evening                  por la tarde/noche
2. on 22nd September       (en) el día 22 de septiembre
3. in the summer                  en el verano
4. at 7:30                              a las 7:30
5. at night                              por la noche
6. on Monday mornings       los lunes por la mañana
7. at the weekend                (durante) el fin de semana
8. in January                         en enero

b Complete with to, at, in  or ---.

1. Sorry, John's not here. He's at work.
Lo siento, John no está aquí. Está en el trabajo.
2. It's a lovely day. Let's go to the beach.
Hace un día precioso. Vamos a la playa.
3. Sally's boyfriend works in/at an office.
El novio de Sally trabaja en una oficina.
4. My brother studies maths at the University of Manchester.
Mi hermano estudia matemáticas en la Universidad de Manchester.
5. I go to the gym on Tuesdays and Thursdays.
Voy al gimnasio los martes y los jueves.
6. What time do you go --- home?
¿A qué hora vas a casa?
7. We live in a flat. 
Vivimos en un piso.
8. It's Monday. The children are at school.
Es lunes. Los niños están en el cole.
9. My father's a doctor. He works at a hospital.
Mi padre es médico. Trabaja en un hospital.
10. Jack isn't ---/at home. He's on holiday. 
Jack no está en casa. Está de vacaciones.

Homework: Pages 26, 27 y 34 of the Student's Book.

Merry Christmas! And a Happy New Year!

No comments:

Post a Comment